Czym jest Lizyna

10596201_560143110757176_42586331_n
Lizyna stanowi aminokwas niezbędny, który nie jest wytwarzany przez organizm człowieka i musi być dostarczany wraz z pożywieniem. Związek ten należy do grupy najbardziej rozpowszechnionych na Ziemi, dwudziestu aminokwasów białkowych.
Lizyna ma znaczący wpływ na prawidłowy wzrost i budowę kości u dzieci, a ponadto bierze udział w procesie naprawy tkanek oraz jest składnikiem koniecznym w produkcji hormonów, przeciwciał oraz enzymów. Suplementacja tym związkiem wspomaga zwalczanie wirusa opryszczki oraz półpaśca. Stosuje się ją również w profilaktyce osteoporozy i miażdżycy naczyń krwionośny, a także jako środek redukujący wypadanie włosów.
Preparaty z lizyną są bardzo często stosowane przez sportowców, szczególnie trenujących sporty siłowe i wysiłkowo-siłowe, ponieważ przyspiesza oraz ułatwia powysiłkową regenerację mięśni. Wspomaga również odbudowę włókien mięśniowych, uszkodzonych w trakcie intensywnych treningów.
Suplementacja lizyną nie może trwać dłużej niż 6 miesięcy bez przerwy. Preparaty z tym aminokwasem powinny zawierać wolną lizynę pochodzenia roślinnego. Natomiast jeżeli w składzie środka znajduje się cukier, sól lub skrobia świadczy to o jego niskiej jakości.

Dlaczego sportowcy powinni zażywać odżywki

10592274_560143160757171_1159722750_nalign=”left” style=”margin-right:10px;”Trudno w to uwierzyć, ale wiele osób patrzy bardzo nieufnym wzrokiem na odżywki i suplementy diety przeznaczone dla sportowców. Osoby te widzą w takich preparatach jedynie sposób na szybszy przyrost masy mięśniowej, niesłusznie sądząc, takie działanie może być niebezpieczne dla organizmu. A prawda jest taka, że, po pierwsze, racjonalne (zgodne z zaleceniami producenta) stosowanie suplementu jest całkowicie bezpieczne, a po drugie, zapewnia organizmowi dużo więcej korzyści.

Oczywiście dokładne działanie jest ściśle uzależnione od składu danej odżywki. Można jednak przyjąć, że duża część tych produktów wspomaga redukcję zbędnej tkanki tłuszczowej, poprawia anabolizm, wzmacnia mięśnie i ich siłę, stanowi źródło dodatkowej energii, pozwala szybciej zregenerować mięśnie i organizm po intensywnym treningu, a także chroni przed katabolizmem mięśni (ich rozpadem). Wiele odżywek jest również cennym źródeł witamin, np. z grupy B.

Zawsze pamiętajmy o tym, by stosować odżywki zgodnie z instrukcją, biorąc pod uwagę nie tylko proporcje, ale i momenty, w których należy przyjmować dany preparat.

Korzystne działanie na organizm

8 Arginina wspomaga funkcjonowanie układu krwionośnego, a także udrażnia drogi oddechowe, co jest przydatne astmatykom. Wpływa na hamowanie procesu tworzenia się skrzepów. Wykazuje silne działanie antyoksydacyjne, wspomaga pamięć i pozwala utrzymać prawidłowe ciśnienie krwi.

Siła i masa
Nie da się ukryć, że stosowanie kreatyny to jeden z najczęściej podejmowanych kroków, aby zyskać imponującą muskulaturę. Preparaty na bazie kreatyny wspomagają przyrost masy mięśniowej i dodają siły.

Grejpfrut i jego moc

12Wiosna to okres przejściowy. Wówczas ludzki organizm narażany jest na zmiany temperatury oraz działanie wszelkiego rodzaju wirusów oraz bakterii. Warto jest więc zadbać o swoje zdrowie. W tym czasie nasz organizm potrzebuje jeszcze więcej witamin i minerałów. Najwięcej z nich zawierają oczywiście owoce i warzywa. Wiele osób nie jest w stanie sobie dostarczyć potrzebnej ilości witamin w naturalnej formie. W związku z tym sięgają po suplementy diety.

Kiedy wejdziemy do apteki, zauważymy ogrom takich substancji. Jedną z nich jest wyciąg z grejpfruta. W czym może nam pomóc? Witaminy i minerały w nim zawarte zapobiegają rozwojowi bakterii, działają przeciwzapalnie, ułatwiają trawienie, zmniejszają ryzyko przeziębień i infekcji, wychwytują wolne rodniki z organizmu oraz wzmacniają zdolności obronne. Środek ten pozwala także w szybszy sposób pokonać ewentualną chorobę czy przeziębienie. Jeden owoc, a znaczy tak wiele.

Osoby, które zaliczają się do zwolenników kuracji naturalnych mogą wyciąg z grejpfruta zastąpić świeżym owocem.

Wybranie preparatu przed treningiem

6Z pewnością każdy trenujący chociaż przez chwilę amator spotkał się z różnymi propozycjami odżywek, których głównym zadaniem jest pomoc w rzeźbieniu sylwetki albo budowaniu masy mięśniowej. Wiele z nich występuje w formie płynnej, dzięki czemu idealnie wchłaniają się już podczas ćwiczeń, przy okazji nawadniając. Są także suplementy opracowane z myślą o uzupełnianiu niedoborów, które powstają w organizmie w wyniku wytężonego wysiłku fizycznego. Wśród najpopularniejszych preparatów znajdują się więc i tzw. odżywki przedtreningowe, których głównym zadaniem jest zoptymalizowanie wyników pracy na siłowni, przyspieszenie przyrostu masy lub siły. Preparaty przedtreningowe składają się głównie z substancji przyspieszających anabolizm i hamujących jednocześnie katabolizm, a przy okazji zwiększających produkcję tlenku azotu przez komórki organizmu. Z reguły są one bogate w AAKG oraz beta-alaninę, dzięki którym przyrost tkanki mięśniowej jest wyraźnie zauważalny. Nadają się one także idealnie do zastosowania w procesie spalania nadmiaru tkanki tłuszczowej.

Węglowodany dla sportowców

3W licznych odżywkach znajdziemy węglowodany. Jedne są proste, inne to cukry złożone. Które z nich wybierać i jaki mają wpływ na nasz trening?
Działanie węglowodanów
Stosowanie odżywek węglowodanowych przed treningiem pozwala na zapewnienie sobie energii podczas wysiłku. Stawiamy wtedy na węglowodany, które powoli się wchłaniają. Dzięki temu organizm będzie otrzymywał energię stopniowo. Unikniemy nagłego wzrostu aktywności i szybkiego opadnięcia z sił. Podczas wysiłku węglowodany stanowią niejako paliwo dla naszego organizmu. Są zatrzymywane w postaci glikogenu, którego niedobór powinien zostać szybko uzupełniony, aby organizm nie czerpał energii z białek budujących tkankę mięśniową. Warto więc dostarczać sobie węglowodany przed i po treningu.
Gdzie szukać cukrów?
Węglowodany stanowią jeden ze składników diety na masę. Dostarczają nam bowiem energii niezbędnej do działania. Szukajmy ich w ryżu, makaronach czy kaszach. Ponadto w sklepach dla sportowców dostępne są odżywki na bazie węglowodanów o różnym czasie wchłaniania.

Wzrost masy mięśniowej

images (40)Budując masę, wiele osób sięga po suplementy, które wspomogą syntezę białek tworzących tkankę mięśniową. Na rynku znajduje się wiele preparatów. Sporym zainteresowaniem cieszą się chociażby gainery, które stanowią znakomite uzupełnienie diety białkowo-węglowodanowej.
Jakiego białka szukać?
Najlepszym rozwiązaniem są suplementy, które dostarczają nam białka o różnym czasie wchłaniania. Dzięki temu organizm otrzymuje dawkę aminokwasów nie tylko po zastosowaniu preparaty, ale też w czasie treningu i po jego zakończeniu. W ten sposób unikniemy zjawiska katabolizmu, kiedy organizm pobiera aminokwasy z mięśni i powoduje ich rozpad. dodatni bilans aminokwasów to gwarancja budowy suchej masy mięśniowej.
Węglowodany dodają energii
Również węglowodany, które znajdziemy między innymi w gainerach, powinny stanowić zróżnicowany zestaw składników. Czas wchłaniania powinien być na tyle różny, aby energia była dostarczana organizmowi nie tylko na początku treningu, ale również podczas jego trwania i pod koniec ćwiczeń.

Gdzie kupować suplementy

pobrane (4)Zaopatrywanie się w suplementy diety wydaje się być proste, ale wiele osób nabrało się na oferty nieuczciwych sprzedawców i kupiło produkty, które nie przyniosły pożądanych efektów. Ponadto nie wszyscy zwracają uwagę na daty przydatności do spożycia lub skład, kupując w efekcie kiepski i przeterminowany produkt.
Zakupy w sieci
Internet to wygodny sposób na dokonywanie zakupów. Warto jednak dokładnie sprawdzić sklep, zanim wyślemy komuś obcemu nasze pieniądze i podamy nasze dane osobowe. W sieci istnieją fora tematyczne, gdzie internauci zamieszczają opinie na temat nieuczciwych sprzedawców oraz polecanych sklepów. Warto skorzystać z podpowiedzi i zrobić zakupy w punkcie godnym zaufania. Minusem jest to, że nie mamy produktu w ręce i nie widzimy chociażby daty przydatności do spożycia. Plusem zakupów w sieci jest jednak możliwość zwrotu towaru do dziesięciu dni.
Sklepy stacjonarne
Zaopatrując się w sklepie stacjonarnym mamy pewność, że data ważności jest odpowiednia i możemy przeczytać na opakowaniu skład produktu, a nie jedynie jego opis na stronie internetowej. Warto tez poszukać sklepu, w którym pracuje sprzedawca znający temat suplementów. Doradzi nam wybór odpowiedniego preparatu.

Napoje izotoniczne i energetyki

images (9)W torbie sportowca powinien znaleźć się napój, który skutecznie ugasi pragnienie podczas wysiłku i pozwoli organizmowi na opóźnienie objawów zmęczenia. czy woda mineralna zawsze jest najlepszym rozwiązaniem?
Odpowiedni skład
Napoje izotoniczne posiadają skład, który gwarantuje organizmowi właściwe nawodnienie oraz uzupełnienie poziomu elektrolitów. Napój w dominującej części składa się z wody, ale zawiera też mikroelementy, które podczas intensywnego wysiłku zostają wypłukane z naszego organizmu. Aby uzupełnić ich niedobór i pozwolić organizmowi na odnowienie sił, warto pić napoje izotoniczne. Ich przewaga nad zwykłą wodą polega na zawartości minerałów niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania i uniknięcia szybkiego zmęczenia. napoje tego typu znacznie przyspieszają regenerację po treningu.
Napoje energetyczne
Napój izotoniczny nie jest tym samym, co napój energetyczny. Te drugie produkty sprzedawane są w mniejszych opakowaniach, ponieważ ich spożycie powinno być niewielkie. Opierają się na substancjach pobudzających fizycznie i psychicznie. Znajdziemy tu między innymi kofeinę. Nie nawadniają i nie uzupełniają poziomu elektrolitów.

Systematyczność to podstawa

images (4)Budowanie wymarzonej sylwetki wymaga od nas zaangażowania oraz systematyczności. Warto przyłożyć się do treningów, stosować właściwą dietę i cierpliwie pracować. Efekty z pewnością nas usatysfakcjonują.
Dieta i suplementacja
Zaplanowanie sobie posiłków, które dostarczą nam odpowiednich składników odżywczych, to klucz do budowania masy mięśniowej. Bogactwo białka oraz węglowodanów to takie produkty, jak ryż, kasze, makarony, mleko czy chude mięso. Pilnowanie diety i przygotowywanie właściwej ilości posiłków pozwoli nam przyspieszyć budowanie masy. Jeśli jesteśmy zabiegani, możemy korzystać z pomocy producentów suplementów diety. Preparaty bogate w proteiny pomogą zapobiegać rozpadowi tkanki mięśniowej, gdy nie będziemy mieli czasu lub sposobności, aby przygotować sobie posiłek proteinowo-węglowodanowy.
Stały bywalec
Jeśli budujemy sylwetkę, nie możemy być gościem na siłowni, ale niemal jej stałym bywalcem. Odwiedziny w klubie raz w miesiącu, gdy akurat mamy wolny dzień, to kiepskie rozwiązanie i raczej nie będziemy widzieli efektów.