Węglowodany w diecie

1Węglowodany to związki chemiczne stanowiące jeden z podstawowych składników naszej codziennej diety. ich obecność w naszym organizmie jest konieczna – są one niezbędne w procesie wytwarzania energii, regeneracji organizmu jak również w procesach krzepliwości krwi. Jak podzielić można węglowodany? Węglowodany dzielimy na cukry proste i złożone. Cukry proste to między innymi fruktoza i glukoza – znajdziemy je w owocach. Cukry złożone to przede wszystkim skrobia i glikogen. Sportowcy są zainteresowani jednak najbardziej funkcją energetyczną, którą dają cukry. W przypadku spalania węglowodanów rachunek jest prosty – 1 gram węglowodanów daje ok. 4 kalorie. Węglowodany mogą być również przechowywane w naszym organizmie w bardzo niewielkich ilościach. Węglowodany dla sportowców znajdują się w różnego rodzaju odżywkach (również białkowych!), batonach energetycznych oraz licznych suplementach diety. Węglowodany stanowią również element napojów izotonicznych – to doskonała forma przywrócenia energii oraz zaspokojenia pragnienia.

Napoje izotoniczne – czym są?

10603110_560143097423844_764218024_nNapoje izotoniczne to obecnie najpopularniejsze produkty dostępne na polskim rynku, dedykowane zarówno sportowcom, jak i osobom aktywnym. Izotoniki, w przeciwieństwie do napojów energetycznych, nie zawierają kofeiny czy tauryny, są zatem znacznie zdrowsze. Co znajduje się w ich składzie? Przede wszystkim węglowodany, które dają dodatkową energię do ćwiczeń, wspomagają również proces regeneracji. Kolejne istotne składniki to potas oraz sód, które są u sportowców usuwane wraz z potem. Już ich niewielki ubytek sprawia, iż organizm działa niepoprawnie, trening jest nieefektywny a woda nie wchłania się odpowiednio. Popijanie napoju izotonicznego podczas ćwiczeń zapewnia stały dostęp do tych składników. Wszystkie zawarte w izotonikach składniki rozpuszczone są w wodzie. Dodatkowo stężenie wody jest podobne do stężenia płynów w organizmie człowieka. Znacząco wpływa to na przyswajalność płynów oraz nalepże nawilżenie ciała. Izotoniki dostępne są przede wszystkim w sklepach spożywczych, jak i siłowniach.

Rola składnika pokarmowego, jakim jest tłuszcz

Tłuszcz to składnik pokarmowy, którego nie może zabraknąć w zdrowej i zrównoważonej diecie, także, jeśli jest to dieta odchudzająca, dieta osób dbających o linie itd. Trzeba owszem umieć odpowiednio stosować ten składnik w diecie, czyli przyjmować nie tylko jego odpowiednie ilości, ale także wiedzieć, z jakich źródeł powinien on pochodzić.
Generalnie powinno się ograniczać przyjmowanie pokarmów zawierających niezdrowy tłuszcz zwierzęcy – tłuste mięso, szczególnie wieprzowe, wędliny itd. Jednak w przypadku nabiału, nie możemy wybierać przetworów całkowicie odtłuszczonych lub z minimalną ilością tłuszczu. Tutaj mogłoby się okazać, że takie przetwory mleczne oraz mleko – są po prostu w konsekwencji jałowe. Zawarte tam cenne witaminy – A i D – rozpuszczają się bowiem w tłuszczach.
Oznacza to, że należy wybierać takie przetwory mleczne, które owszem – nie są pełnotłuste, ale nie są też w znacznym stopniu pozbawione tego naturalnie zawartego tam tłuszczu.
Ważne też, by z głowa wybierać tłuszcze roślinne – wartościowe oleje i oliwy, np. olej lniany, oliwa z oliwek.

Alternatywa dla słodyczy

Nie da się ukryć, że tradycyjne słodycze, takie jak czekolada, wafelki czy też żelki, zazwyczaj stanowią przede wszystkim źródło pustych kalorii. Co za tym idzie, każdy, komu zależy na utrzymaniu szczupłej i atrakcyjnej sylwetki, powinien jak najszybciej wykluczyć je ze swojej codziennej diety. Niestety, czasami jest to bardzo trudne zadanie, szczególnie jeśli mamy silną potrzebę, aby zjeść coś słodkiego. W takim wypadku najlepiej zdecydować się na baton dla sportowców, który może być wspaniałą alternatywą dla tych szkodliwych produktów. Dodatkowo warto nadmienić, że obecnie tego typu batony często zachwycają atrakcyjnym składem, w którym znajdziemy także czekoladę, owoce czy orzechy. Nic dziwnego, że większość osób z chęcią decyduje się na taką przekąskę, jednocześnie zapewniając sobie źródło najistotniejszych składników odżywczych. Na koniec warto zaznaczyć, że opisywane batony są dostępne w bardzo niskich cenach, więc taki wydatek na pewno nie okaże się dla nas szczególnym obciążeniem.

Testosteron i sterydy

Poziom testosteronu w organizmie ma znaczenie, jeśli planujemy budowanie suchej masy mięśniowej. Warto pamiętać, że testosteron odpowiada także za sprawność seksualną i od dawna stosowany jest jako lek na potencję.
Ważne składniki
W preparatach, jakie możemy bezpiecznie stosować, aby podnieść poziom testosteronu, znajdują się głównie naturalne składniki. Są to wyciągi roślinne, których właściwości znane są od wieków. Warto sprawdzić, czy w proponowanym nam suplemencie znajduje się buzdyganek ziemny, kozieradka pospolita lub palma sabałowa. Możemy wykorzystać też połączenie cynku, magnezu oraz witaminy B6. Jest to ZMA.
Sterydy są niebezpieczne
Obok naturalnych i legalnych suplementów diety dostępne są nielegalne preparaty, które można nabyć chociażby w sieci. Jeśli uda się nam je dostać, możemy poważnie zaszkodzić swojemu organizmowi. Nielegalne substancje, które są zabronione w naszym kraju, mogą doprowadzić do poważnego zachwiania gospodarką hormonalną organizmu. Niektóre powodują niepłodność.

Jak rozpocząć treningi?

Rozpoczęcie intensywnych treningów wymaga przede wszystkim wyboru siłowni, na której będziemy pracowali nad swoją muskulaturą. Ponadto postawmy na sprawdzone produkty wspomagające dietę.
Siłownia i trener
Wybór siłowni wpłynie na to, czy będziemy chętnie odwiedzali ją w czasie lata, jak i zimy. Jeśli będziemy czuć się zniechęceni odległością dzielącą nasz dom od siłowni, warto wybrać taką, która znajduje się blisko osiedla lub tuż za rogiem. Nie brakuje dzisiaj tego typu miejsc. Ponadto postawmy na obecność trenera personalnego, który pomoże dopasować na plan ćwiczeń i dostosować ich częstotliwość do planowanych efektów. Trener podpowie też w kwestii diety czy suplementacji.
Suplementy dla sportowca
Treningi przyniosą nam szybszy efekt, jeśli wspomożemy się odpowiednio dobranymi suplementami diety. Podstawą jest skorzystanie nie tylko z odżywek, ale też z właściwie zbilansowanej diety. Same suplementy nie zagwarantują nam satysfakcjonujących rezultatów. O dobór odżywek można zapytać w profesjonalnym sklepie.

Suplementacja nie zawsze dobra

10603110_560143097423844_764218024_nReklamy zapewniają nas o tym, że suplementacja diety to jest to, czego potrzebuje każdy z nas – bez względu na to, jaki tryb życia prowadzimy i jak się odżywiamy, zawsze lepiej zapobiegać niedoborowi przeróżnych witamin i składników odżywczych. I trzeba mocno zaakcentować, że jest to bardzo błędne podejście. Bo okazuje się, że suplementacja wiąże się nie tylko z szeregiem korzyści, ale także z pewną ciemną stroną. Wszystko dlatego, że nadmiar witamin i składników odżywczych może przysporzyć jeszcze więcej problemów niż ich niedobór. Gdy przez dłuższy czas będziemy niepotrzebnie stosować suplementację, możemy nabawić się takich problemów jak np. dysfunkcje nerek oraz elementów układu nerwowego. Jeszcze gorzej będzie, gdy przyjmujemy już jakieś leki – zwłaszcza związane z chorobami przewlekłymi – w niektórych przypadkach może dochodzić do niebezpiecznych interakcji. Co zrobić, by uniknąć takich problemów? Oczywiście nie trzeba całkowicie rezygnować z suplementacji. Skonsultujmy się z lekarzem – on z pewnością pomoże ustalić czy i jakich składników odżywczych potrzebujemy.

Spalacze tłuszcze – czy są bezpieczne?

10596201_560143110757176_42586331_n W dążeniu do pięknej sylwetki wykorzystuje się różne środki i preparaty. Dietetycy są jednak zgodni, że najważniejsze w odchudzaniu jest połączenie dobrych nawyków żywieniowych i aktywności fizycznej. Dopiero te dwa elementy można wspomagać odpowiednio dobranymi preparatami, tak jak to czynią kulturyści.
Sportowcy i kulturyści nie mogą sobie pozwolić na tłuszczyk, który zasłaniałby ich mięśnie. Jednak ich życie oscyluje wokół ciągłych treningów, stosują także specjalną dietę i suplementy, dzięki czemu organizm otrzymuje wszystko, co jest mu potrzebne. Zastosowanie spalaczy tłuszczu jest więc u nich tylko dopełnieniem i może przebiegać bezpiecznie.
Do powszechnie stosowanych spalaczy tłuszczu zaliczają się termogeniki, preparaty, które spalają tkankę tłuszczową, podnosząc temperaturę ciała. Swoje działanie termogeniki opierają na działaniu składników naturalnych. Występują one chociażby w malinach, ale ich stężenie jest tak niewielkie, że nie przynoszą w tej postaci prawie żadnych efektów.

Czym jest Lizyna

10596201_560143110757176_42586331_n
Lizyna stanowi aminokwas niezbędny, który nie jest wytwarzany przez organizm człowieka i musi być dostarczany wraz z pożywieniem. Związek ten należy do grupy najbardziej rozpowszechnionych na Ziemi, dwudziestu aminokwasów białkowych.
Lizyna ma znaczący wpływ na prawidłowy wzrost i budowę kości u dzieci, a ponadto bierze udział w procesie naprawy tkanek oraz jest składnikiem koniecznym w produkcji hormonów, przeciwciał oraz enzymów. Suplementacja tym związkiem wspomaga zwalczanie wirusa opryszczki oraz półpaśca. Stosuje się ją również w profilaktyce osteoporozy i miażdżycy naczyń krwionośny, a także jako środek redukujący wypadanie włosów.
Preparaty z lizyną są bardzo często stosowane przez sportowców, szczególnie trenujących sporty siłowe i wysiłkowo-siłowe, ponieważ przyspiesza oraz ułatwia powysiłkową regenerację mięśni. Wspomaga również odbudowę włókien mięśniowych, uszkodzonych w trakcie intensywnych treningów.
Suplementacja lizyną nie może trwać dłużej niż 6 miesięcy bez przerwy. Preparaty z tym aminokwasem powinny zawierać wolną lizynę pochodzenia roślinnego. Natomiast jeżeli w składzie środka znajduje się cukier, sól lub skrobia świadczy to o jego niskiej jakości.

Dlaczego sportowcy powinni zażywać odżywki

10592274_560143160757171_1159722750_nalign=”left” style=”margin-right:10px;”Trudno w to uwierzyć, ale wiele osób patrzy bardzo nieufnym wzrokiem na odżywki i suplementy diety przeznaczone dla sportowców. Osoby te widzą w takich preparatach jedynie sposób na szybszy przyrost masy mięśniowej, niesłusznie sądząc, takie działanie może być niebezpieczne dla organizmu. A prawda jest taka, że, po pierwsze, racjonalne (zgodne z zaleceniami producenta) stosowanie suplementu jest całkowicie bezpieczne, a po drugie, zapewnia organizmowi dużo więcej korzyści.

Oczywiście dokładne działanie jest ściśle uzależnione od składu danej odżywki. Można jednak przyjąć, że duża część tych produktów wspomaga redukcję zbędnej tkanki tłuszczowej, poprawia anabolizm, wzmacnia mięśnie i ich siłę, stanowi źródło dodatkowej energii, pozwala szybciej zregenerować mięśnie i organizm po intensywnym treningu, a także chroni przed katabolizmem mięśni (ich rozpadem). Wiele odżywek jest również cennym źródeł witamin, np. z grupy B.

Zawsze pamiętajmy o tym, by stosować odżywki zgodnie z instrukcją, biorąc pod uwagę nie tylko proporcje, ale i momenty, w których należy przyjmować dany preparat.