Ciąża – zachowaj zdrowie!

10596201_560143110757176_42586331_nPodczas ciąży ciało kobiety zmienia się i przygotowuje na wydanie na świat dziecka. Podczas tego okresu konieczna jest szczególna dbałość o zwoje zdrowie oraz samopoczucie. Poza obowiązkowymi badaniami, na które należy chodzić regularnie wielu lekarzy zaleca suplementowanie diety oraz aktywność fizyczną. W przypadku kobiet w ciąży konieczne jest podawanie dodatkowych dawek żelaza, które jest niezbędne aby zapobiec anemii. Także witaminy są konieczne dla utrzymania zdrowia matki i dziecka. Spożywane jedzenie przyszłej mamy powinno być zdrowe, świeże i pełnowartościowe. Zabronione jest spożywanie alkoholu, palenie tytoniu czy przebywanie w pomieszczeniach zadymionych. Wiele kobiet zwraca również uwagę na jędrność skóry podczas procesu ciąży. Skóra na brzuchu musi rozciągnąć się – aby nie doszło do powstawania rozstępów najlepiej jest wykorzystywać specjalistyczne kremy i balsamy, aby skóra była odpowiednio nawilżona. Kosmetyki dla kobiet w ciąży zawierają również naturalne, doskonale nawilżające masło shea.

Pomoc w planowaniu diety

1 Samodzielne zaplanowanie swojej diety wcale nie jest prostym zadaniem i doskonale wie o tym każdy, kto kiedykolwiek próbował bez wcześniejszego przygotowania zmienić własne nawyki żywieniowe. To, do czego człowiek przyzwyczajał się w kwestii jadłospisu przez kilkanaście, a tym bardziej kilkadziesiąt lat, ciężko jest tak po prostu zmienić. Na szczęście wciąż pojawiają się nowe miejsca na mapie, w których specjaliści od dietetyki czy treningu fizycznego są w stanie nie tylko pomóc w zaplanowaniu kolejnych kroków. Rozpisanie planu czy przygotowanie konkretnego jadłospisu, nawet na kilka tygodni wprzód, wcale nie jest gwarantem sukcesu. Kluczem do ostatecznego zwycięstwa jest motywacja i nieustająca chęć do poprawiania własnych wyników. Często oznacza to konieczność pozyskania do pracy pomocnika – może to być członek rodziny czy przyjaciel z pracy. Jednak ludzie ci, gdy sami przestają czuć potrzebę, demotywują. Tymczasem posiadanie personalnego trenera czy doradcy żywieniowego, chociaż przeważnie kosztuje, to jednak gwarantuje niesłabnący poziom zaangażowania.

Wspaniałe właściwości herbaty czerwonej

images (40)Jeśli twoim celem jest utrata kilogramów, zdecydowanie powinnaś wprowadzić do swojej diety czerwoną herbatę. Niektórzy wręcz nazywają ją „zabójcą tłuszczu”. Ale nie jest to jedyny atut, jaki charakteryzuje ów napar. Poza tym, że stymuluje on pracę jelit, a tym samym wspomaga przemianę materii i przyśpiesza metabolizm, dodatkowo obniża poziom cholesterolu, dostarcza wiele fluoru, magnezu, białka i wapnia, poprawia krążenie krwi (obniża ciśnienie), chroni przed próchnicą, poprawia koncentrację, wspomaga pamięć, pomaga usunąć toksyny z organizmu, w sposób ogólny wzmacnia organizm i wiele więcej. Herbata czerwona polecana jest także kobietom w ciąży, zwłaszcza jedna jej odmiana – Rooibos – która jest wolna od teiny.

Aby nie utracić wspaniałych właściwości herbaty czerwonej, należy ją odpowiednio parzyć. Czas powinien mieścić się w granicach 3-7 minut, przy czym woda, którą zalewamy susz, powinna być miękka i o niższej temperaturze niż wrzenia. Ten proces ważny jest także z powodu walorów smakowych – unikniemy gorzkiego posmaku.

Węglowodany w diecie

1Węglowodany to związki chemiczne stanowiące jeden z podstawowych składników naszej codziennej diety. ich obecność w naszym organizmie jest konieczna – są one niezbędne w procesie wytwarzania energii, regeneracji organizmu jak również w procesach krzepliwości krwi. Jak podzielić można węglowodany? Węglowodany dzielimy na cukry proste i złożone. Cukry proste to między innymi fruktoza i glukoza – znajdziemy je w owocach. Cukry złożone to przede wszystkim skrobia i glikogen. Sportowcy są zainteresowani jednak najbardziej funkcją energetyczną, którą dają cukry. W przypadku spalania węglowodanów rachunek jest prosty – 1 gram węglowodanów daje ok. 4 kalorie. Węglowodany mogą być również przechowywane w naszym organizmie w bardzo niewielkich ilościach. Węglowodany dla sportowców znajdują się w różnego rodzaju odżywkach (również białkowych!), batonach energetycznych oraz licznych suplementach diety. Węglowodany stanowią również element napojów izotonicznych – to doskonała forma przywrócenia energii oraz zaspokojenia pragnienia.

Napoje izotoniczne – czym są?

10603110_560143097423844_764218024_nNapoje izotoniczne to obecnie najpopularniejsze produkty dostępne na polskim rynku, dedykowane zarówno sportowcom, jak i osobom aktywnym. Izotoniki, w przeciwieństwie do napojów energetycznych, nie zawierają kofeiny czy tauryny, są zatem znacznie zdrowsze. Co znajduje się w ich składzie? Przede wszystkim węglowodany, które dają dodatkową energię do ćwiczeń, wspomagają również proces regeneracji. Kolejne istotne składniki to potas oraz sód, które są u sportowców usuwane wraz z potem. Już ich niewielki ubytek sprawia, iż organizm działa niepoprawnie, trening jest nieefektywny a woda nie wchłania się odpowiednio. Popijanie napoju izotonicznego podczas ćwiczeń zapewnia stały dostęp do tych składników. Wszystkie zawarte w izotonikach składniki rozpuszczone są w wodzie. Dodatkowo stężenie wody jest podobne do stężenia płynów w organizmie człowieka. Znacząco wpływa to na przyswajalność płynów oraz nalepże nawilżenie ciała. Izotoniki dostępne są przede wszystkim w sklepach spożywczych, jak i siłowniach.

Rola składnika pokarmowego, jakim jest tłuszcz

Tłuszcz to składnik pokarmowy, którego nie może zabraknąć w zdrowej i zrównoważonej diecie, także, jeśli jest to dieta odchudzająca, dieta osób dbających o linie itd. Trzeba owszem umieć odpowiednio stosować ten składnik w diecie, czyli przyjmować nie tylko jego odpowiednie ilości, ale także wiedzieć, z jakich źródeł powinien on pochodzić.
Generalnie powinno się ograniczać przyjmowanie pokarmów zawierających niezdrowy tłuszcz zwierzęcy – tłuste mięso, szczególnie wieprzowe, wędliny itd. Jednak w przypadku nabiału, nie możemy wybierać przetworów całkowicie odtłuszczonych lub z minimalną ilością tłuszczu. Tutaj mogłoby się okazać, że takie przetwory mleczne oraz mleko – są po prostu w konsekwencji jałowe. Zawarte tam cenne witaminy – A i D – rozpuszczają się bowiem w tłuszczach.
Oznacza to, że należy wybierać takie przetwory mleczne, które owszem – nie są pełnotłuste, ale nie są też w znacznym stopniu pozbawione tego naturalnie zawartego tam tłuszczu.
Ważne też, by z głowa wybierać tłuszcze roślinne – wartościowe oleje i oliwy, np. olej lniany, oliwa z oliwek.

Alternatywa dla słodyczy

Nie da się ukryć, że tradycyjne słodycze, takie jak czekolada, wafelki czy też żelki, zazwyczaj stanowią przede wszystkim źródło pustych kalorii. Co za tym idzie, każdy, komu zależy na utrzymaniu szczupłej i atrakcyjnej sylwetki, powinien jak najszybciej wykluczyć je ze swojej codziennej diety. Niestety, czasami jest to bardzo trudne zadanie, szczególnie jeśli mamy silną potrzebę, aby zjeść coś słodkiego. W takim wypadku najlepiej zdecydować się na baton dla sportowców, który może być wspaniałą alternatywą dla tych szkodliwych produktów. Dodatkowo warto nadmienić, że obecnie tego typu batony często zachwycają atrakcyjnym składem, w którym znajdziemy także czekoladę, owoce czy orzechy. Nic dziwnego, że większość osób z chęcią decyduje się na taką przekąskę, jednocześnie zapewniając sobie źródło najistotniejszych składników odżywczych. Na koniec warto zaznaczyć, że opisywane batony są dostępne w bardzo niskich cenach, więc taki wydatek na pewno nie okaże się dla nas szczególnym obciążeniem.

Testosteron i sterydy

Poziom testosteronu w organizmie ma znaczenie, jeśli planujemy budowanie suchej masy mięśniowej. Warto pamiętać, że testosteron odpowiada także za sprawność seksualną i od dawna stosowany jest jako lek na potencję.
Ważne składniki
W preparatach, jakie możemy bezpiecznie stosować, aby podnieść poziom testosteronu, znajdują się głównie naturalne składniki. Są to wyciągi roślinne, których właściwości znane są od wieków. Warto sprawdzić, czy w proponowanym nam suplemencie znajduje się buzdyganek ziemny, kozieradka pospolita lub palma sabałowa. Możemy wykorzystać też połączenie cynku, magnezu oraz witaminy B6. Jest to ZMA.
Sterydy są niebezpieczne
Obok naturalnych i legalnych suplementów diety dostępne są nielegalne preparaty, które można nabyć chociażby w sieci. Jeśli uda się nam je dostać, możemy poważnie zaszkodzić swojemu organizmowi. Nielegalne substancje, które są zabronione w naszym kraju, mogą doprowadzić do poważnego zachwiania gospodarką hormonalną organizmu. Niektóre powodują niepłodność.

Jak rozpocząć treningi?

Rozpoczęcie intensywnych treningów wymaga przede wszystkim wyboru siłowni, na której będziemy pracowali nad swoją muskulaturą. Ponadto postawmy na sprawdzone produkty wspomagające dietę.
Siłownia i trener
Wybór siłowni wpłynie na to, czy będziemy chętnie odwiedzali ją w czasie lata, jak i zimy. Jeśli będziemy czuć się zniechęceni odległością dzielącą nasz dom od siłowni, warto wybrać taką, która znajduje się blisko osiedla lub tuż za rogiem. Nie brakuje dzisiaj tego typu miejsc. Ponadto postawmy na obecność trenera personalnego, który pomoże dopasować na plan ćwiczeń i dostosować ich częstotliwość do planowanych efektów. Trener podpowie też w kwestii diety czy suplementacji.
Suplementy dla sportowca
Treningi przyniosą nam szybszy efekt, jeśli wspomożemy się odpowiednio dobranymi suplementami diety. Podstawą jest skorzystanie nie tylko z odżywek, ale też z właściwie zbilansowanej diety. Same suplementy nie zagwarantują nam satysfakcjonujących rezultatów. O dobór odżywek można zapytać w profesjonalnym sklepie.

Suplementacja nie zawsze dobra

10603110_560143097423844_764218024_nReklamy zapewniają nas o tym, że suplementacja diety to jest to, czego potrzebuje każdy z nas – bez względu na to, jaki tryb życia prowadzimy i jak się odżywiamy, zawsze lepiej zapobiegać niedoborowi przeróżnych witamin i składników odżywczych. I trzeba mocno zaakcentować, że jest to bardzo błędne podejście. Bo okazuje się, że suplementacja wiąże się nie tylko z szeregiem korzyści, ale także z pewną ciemną stroną. Wszystko dlatego, że nadmiar witamin i składników odżywczych może przysporzyć jeszcze więcej problemów niż ich niedobór. Gdy przez dłuższy czas będziemy niepotrzebnie stosować suplementację, możemy nabawić się takich problemów jak np. dysfunkcje nerek oraz elementów układu nerwowego. Jeszcze gorzej będzie, gdy przyjmujemy już jakieś leki – zwłaszcza związane z chorobami przewlekłymi – w niektórych przypadkach może dochodzić do niebezpiecznych interakcji. Co zrobić, by uniknąć takich problemów? Oczywiście nie trzeba całkowicie rezygnować z suplementacji. Skonsultujmy się z lekarzem – on z pewnością pomoże ustalić czy i jakich składników odżywczych potrzebujemy.